De zomer is nog maar net begonnen en we krijgen direct te maken met zomerse warme temperaturen. Er wordt zelfs gesproken over een mogelijke hittegolf.
Zie jij op tegen de warme klamme slapeloze nachten? Je weet wel, dat je badend in het zweet plakkend aan je bed vast zit…. Hierbij EHBWN oftewel Eerste Hulp bij Warme Nachten….

Weersvooruitzichten Volkskrant 22-06-2020

1. Zorg dat je overdag de warmte buiten houdt, dus ramen aan de zonkant dicht, gordijnen dicht, zonneschermen uit. Wanneer de zon onder is kun je de ramen / deuren tegen elkaar open zetten en een laten doorwaaien, een beetje wind zou wel fijn zijn.
2. Doe ’s avonds zoveel mogelijk elektrische apparaten uit. Deze stralen warmte uit en hoe minder hoe beter.
3. Maak voordat je gaat slapen een wandeling. Je lichaam koelt dan af omdat het buiten wat koeler buiten is. En dan ga je al met een lagere lichaamstemperatuur naar bed.
4. Drink geen alcohol, of koude dranken. Dit warmt je lichaam namelijk op. Een kop lauwe muntthee vindt je lichaam veel fijner. Dit frist op en je lichaam hoeft niet hard te werken om de temperatuur te verwerken.
5. Probeer niet te koken. In de warme keuken staan is niet fijn en dan de extra warmte die van het fornuis af komt is die ook nog blijft hangen in huis. Maak bijvoorbeeld een salade. Lees hier een recept voor een makkelijke tonijnsalade.

6. Mocht je toch willen koken, eet dan iets wat lekker pittig is. Van heet eten gaat je lichaamstemperatuur omhoog en ga je heel erg zweten en dát betekent dat je warmte kwijt raakt. Ze eten niet voor niets in veel landen waar het altijd warm is zo spicy.
7. Gebruik een kruik. Waar je in de winter een kruik kunt gebruiken om je bed op te warmen, kun je deze in de zomer vullen met ijsblokjes en koud water voor een koelend effect.
8. Leg een koud nat washandje op je voorhoofd. Hierdoor word je lekker koel op je gezicht en dat trekt door naar je lichaam.
9. Wanneer je jouw polsen onder de koude kraan houdt voordat je gaat slapen voel je direct dat je koeler wordt. Word je tijdens het slapen wakker en zwem je uit bed, dan is dit ook heel fijn om jezelf op te frissen, om weer lekker verder te slapen.
10. Gebruik katoenen lakens en draag een pyjama, dit vangt het zweet op.  Steek je voeten uit de lakens. De warmte kan via je enkels ontsnappen.

Dit zijn er 10. Er zijn natuurlijk nog veel meer tips, heb jij dé tip die voor jou werkt, deel hem in een reactie!!