Functies illustratie, herken jij ze?

Klein testje, weet je waar deze icoontjes voor staan?

Functies illustratie

Het antwoord vind je verderop…..

In dit artikel ga ik in op de soorten illustraties en de functie ervan. Zo krijg je een beeld van wat een illustratie wellicht voor jou en jouw bedrijf kan betekenen.


Informatieve illustratie
Herken je dat, vroeger bij biologie en aardrijkskunde stond dan een grafiek ter verduidelijking van de tekst. Dat vond ik toen niet echt interessant. Nu zie ik bij mijn kinderen dat het er wel veel aantrekkelijker uitziet zo’n schoolboek. Duidelijke tekeningen van bijvoorbeeld alle botten in je lichaam en plantencellen. Dan heeft zo’n plaatje natuurlijk een grote toegevoegde waarde.
bron: biologieboek VMBO-T, 4e jaar.

Zou je alleen maar tekst lezen, is er bijna geen voorstelling te maken, waar welk botje of celletje zit. Het vult een stuk tekst dus daadwerkelijk aan.
Een aantal voorbeelden van dagelijkse informatieve illustraties zijn: het mannetje/vrouwtje/rolstoel op de wc deur. Het pijltje op een wegwijsbord, een lepeltje en vork voor restaurant, het dakje op de P van parkeergarage en hoeveel km file er is.

    bron: internet

Persoonlijke illustraties – binding
Je kunt illustreren voor jezelf, gewoon voor jouw plezier. Al dan niet zichtbaar voor anderen. Dat kan heel ontspannend zijn, en zelfs een helende werking hebben. Je kunt bijvoorbeeld aan het eind van de dag een tekening van de dag maken. Een persoonlijk dagboek. Of op je werk lijstje of een familieplanbord. Dit zijn persoonlijke illustraties.

Mijn eigen dagboek, vooral tijdens vakanties leef ik mij uit.

Een andere benadering van persoonlijke illustraties zijn illustraties die een product of dienst persoonlijkheid geven.  Dan is het onderdeel van branding. Bij branding heb je vaal te maken met een campagne om om merkbekendheid te vergroten, vertrouwen te kweken en een band te scheppen tussen klant en een merk. Door bijvoorbeeld pennen, petten, kaarten etc uit te delen met een logo, vaak een illustratie. Ook sponsoring bij sport of een goed doel, laat zien dat een bedrijf maatschappelijk betrokken is bij mensen en dat wekt ook een goed gevoel op bij de klant.  Je ziet dan het logo of een beeldmerk terug op de shirts of borden. Ken je fido dido van 7-Up nog, of Flipje uit Tiel, de hamsters van de Albert Heijn…. allemaal personificaties van merken. Ook wel product mascottes genoemd. Daardoor krijg je binding met een merk.

bron: Dille & Kamille

Huisstijl
Veel bedrijven hebben een bepaalde huisstijl. Mijn oog valt dan op de huisstijl waarin ze gebruik maken van kleine tekeningetjes die je terug ziet op de website en drukwerk. Het maakt een merk persoonlijk en zorgt voor herkenning en binding met de klant. Dille & Kamille is hier een mooi voorbeeld van.
Bron LiF (leveninfriesland.nl)

Dat doe ik ook bij LiF. Door mijn eigen illustraties als banners in te zetten, deze te gebruiken op social media en bijvoorbeeld mijn visite kaartjes. Zie je ze terug en zorgen ze voor herkenbaarheid.

 

 

Ondersteunende illustratie

Op websites en magazines heb je het vaak niet eens door dat er een illustratie wordt gebruikt. Wat dacht je van een zandlopertje als een pagina niet snel laadt. Het zorgt voor duidelijkheid. Het ondersteunt de tekst. Herkende je de icoontjes hierboven?

ANTWOORD: Delen, like, home, winkelmandje en loep (zoeken).

Waarschijnlijk wel. Je ziet dus hoe naast tekst, een klein icoontje sneller duidelijk maakt wat je kunt als je er op klikt.  Je ogen zien beelden sneller tussen de lappen tekst. Hoe dat allemaal werkt, daar zijn complete studies voor gedaan. Neuro marketing heet dat, hoe reageert het brein en hoe handelt men er naar. Hele interressante materie waar ik mij nu niet aan ga wagen. Ik laat je vooral kennismaken met het bestaan ervan.

Een volgende keer meer!

Laat illustraties iets voor jouw (bedrijf) betekenen!

Lotte van der Meij

Freelance Illustrator
Liflotte
portfolio:
https://leveninfriesland.nl/studio-lif/
meer info:
https://leveninfriesland.nl/info-liflotte/