Weekend Ameland

Uitwaaien op Ameland.

Uitwaaien op een waddeneiland is zo fijn. Op een eiland kom je helemaal los van je dagelijkse bezigheden. Je bevindt je midden in de natuur met duinen, Wadden en Noordzee, kilometers lange fietspaden. Wad fijn om weer terug op Ameland te zijn.

Ameland

Vorig jaar zijn we een weekend met z’n tweeen naar Ameland geweest. Dat is zo goed bevallen dat we in de herhaling gingen. Nu als getrouwd stel, ;-).  Het ritje naar Holwerd waar de boot vertrekt is vanaf Joure een uur rijden, als je de pier nadert dan hoor je de meeuwen en het rust van het Wad pakt je meteen in.  Met de boot vaar je in 45 minuten zo naar de overkant en daar boven op het dek is het op en top genieten van de wind, met geluk een zonnetje, ook in de winter. Vanaf de boot loop je in 15 minuten naar het centrum van Nes. Je kunt uiteraard ook op de bus stappen of fietsen huren. Wij gingen lopen en kwamen vol in een hagelbui terecht, oeps….

We liepen door naar het zelfde heerlijke hotel als vorige keer. Het van Heeckeren Hotel.  We hadden wel een andere kamer waardoor de beleving weer heel anders is. Het leuke van dit hotel is dat het zich midden in het centrum van Nes bevindt. Onze kamer was voorzien van een heerlijke boxspring, een zithoek met tv, een eigen expresso apparaat en koelkast, een terras en natuurlijk de dubbele douche. Soms heb je van die kleine geluksmomentjes, er staan Rituals producten voor je klaar om te gebruiken en laat nou net mijn favoriete geur in de douche hangen! Hammam delight fresh eucalyptus & rosemary…. ooow ik kan mijn neus niet van dat spul afhouden.
Lucky me.

Na dat we ons geinstalleerd hadden, kopje thee/koffie, besloten we de bus te pakken naar Hollum, het meest Westelijke stukje van het eiland. Toch nog een kleine 30 min in de bus, zie je wel een groot stuk van eiland voorbij komen. We stapten uit bij de vuurtoren. Voor mij is dit een echte zoals je hem in boekjes ziet en als ik aan een vuurtoren denk..dan ziet hij er zo uit. Vanaf de vuurtoren kun je zo de duinen in en loop je binnen 15 minuten naar het strand. Hier komen de Wadden en de Noordzee samen en kun je als de zon schijnt genieten van een prachtige zonsondergang. Ook zie je hier vandaan Terschelling liggen. Omdat het af en toe regende, best koud was… besloten we terug te gaan naar Nes en hebben we een heerlijk bakje friet met vis genomen.

Dag 2: I want to ride my bicycle…

Dit hotel staat toch wel bekend om zijn mega uitgebreide verse ontbijt. Het is gewoon jammer dat er niet meer in mijn buik past. Een kop thee, verse jus, warm suikerbrood met roomboter, vers fruit: 3 soorten meloen!! En 1 dik vers gesneden volkoren boterham met honing…. mmmm ik ben een zoetekauw… dat ging er zeker in.

Nadat ons buikje vol was gingen we door naar de fietsenverhuurder, want een tandem, dat hadden we in ons hoofd. De tandem staat voor lol, loslaten – als je achterop zit, verstand op 0 en gaan….
Heerlijk het was vrij bewolkt en waterkoud… maar we hebben toch gefietst. Door de duinen naar het strand in Buren. Onderweg kwamen we groepen jagers tegen en zagen we hoe zij uit de losse pols een haas schoten… dat vond ik best wel indrukwekkend. Later die middag zijn we nog langs het fietspad aan de Waddenkant gefietst.

Op de terugweg stopten we bij TopSlijter de Jong. Hier wordt in huis al 60 jaar het Commandeurtje gestookt. De rumlikeur van het eiland. Je kunt het alleen maar hier krijgen, dus ook niet online. Een echte oude ambacht. Wat er in zit… tja dat is natuurlijk geheim, maar rumbonen it is. Het smaakt kruidig en een beetje zoet.

Na nog wat gesneupt te hebben in de winkeltjes en een kop thee en koekjes die hier in een pot voor klaar staan besloten we uit eten te gaan bij de Heksenketel. Na een lekker maaltijd inclusief kinderijsje, zijn we naar onze kamer gegaan. Wat kom je toch tot rust als je zo met z’n twee bent. Lekker knus.

Dag 3…huiswaarts

Na wederom zo’n mega lekker ontbijt, hebben we onze kamer gratis een uurtje kunnen verlengen. Nog wat in het dorpje gelopen, op weg naar de boot voor de terugreis. Vandaag heerlijk in de zon met mijn snuffert op het dek.
Het was weer een fijn bezoek aan Ameland. Ik hou echt van de waddeneilanden ook in de winter. Het grote verschil met de zomer is dat het natuurlijk zoveel rustiger is, tuurlijk niet alles is nog open, maar als je voor de natuur komt is het echt geweldig fijn!

Li(e)fs,

Lotte

Extra info:

+ Mijn blog van vorig jaar: https://www.leveninfriesland.com/ameland-wad-heerlijk-winter/
+ Mijn 2e blog over Offline tijdens mijn uitje naar Ameland: https://www.leveninfriesland.com/offline-best-heel-fijn/

+ Van Heeckeren hotel: http://www.vanheeckerenhotel.nl/nl/index.html
+ Amelander Commandeurtje: http://www.commandeurtje.nl/het-gelijknamige-drankje/